Varför jag är ateist

2009-11-23 @ 21:00 — 11 kommentarer

Jag är som kanske väldigt många vet ateist men många vet nog inte riktigt varför jag är det, jag vet inte riktigt heller själv varför jag är det men jag ska försöka förklara här så gott jag kan.

För det första ska jag förklara vad det innebär att vara ateist och vad det betyder, jag ska även ta upp en del missuppfattningar om ateism.

Vad är en ateist?

En ateist är en person som ej tror på något högre väsen, vilket betyder att en ateist inte tror på någon gud eller liknande. De flesta ateisterna är säkra på sin punkt över att det inte finns någon gud men är villiga att ”konvertera” om någon bevisar motsatsen.

Missuppfattningar

Jag kommer nu ta upp en del vanliga missuppfattningar om ateism och även försöka komma med några bra svar till varför det är just missuppfattningar.

Ateister är djävulsdyrkare
Jag vet inte vart det här egentligen kommer ifrån, men många djupt religiösa anklagar ateister för att vara djävulsdyrkare vilket vi inte är då det egentligen skulle innebära att vi tror på vad som står i bibeln eller i någon annan religiös skrift. Nej ateister tror varken på djävular, demoner, enhörningar, troll eller något sådant.

Ateister vill förbjuda religion
Vi vill på inget sätt förbjuda religion, alla har rätt att tro på vad de vill. Religion kan vara väldigt bra för människor men problemen börjar då folk ger bort sina pengar, slänger sin medicin, vägrar gå till läkare, dödar i Guds namn för sin religion.

Ateister kommer aldrig att börja tro på någon gud
I grund och botten är nog alla ateister skeptiker, men även skeptiker kan ha fel det krävs dock bevisning för att kunna övertyga en skeptiker att han eller hon har fel. Om någon lyckas bevisa för mig att något högre väsen existerar så kommer jag självklart att börja tro på det, men så som jag ser det har ingen lyckats komma med de bevis som krävs för att övertyga mig.

Min kristna uppväxt och varför jag blev ateist

Jag växte upp i en normalt kristen familj vilket har inneburit att vi inte har besökt kyrkan allt för ofta men jag gick som litet barn i söndagsskolan och fick sedan se kyrkan som mitt fritids i mellanstadiet. Min skola låg väldigt nära kyrkan och skolklasserna brukade vara där vid alla kyrkliga högtider, dock firade vi inte skolavslutningen i kyrkan som jag senare har fått lära att väldigt många andra skolor gör vilket jag tycker är fel då skolavslutningen inte har något med kyrkan att göra.

Jag blir medlem i KU
När jag gick i 5an eller 6an gick jag i KU (Kyrkans ungdom) mest för att mina vänner gick där och vi hade riktigt roligt tillsammans. Vi åkte på läger, filmade, bad, kollade på film och umgicks varje helg i kyrkan. Man kan inte påstå att vår grupp var traditionellt kristna då vi ofta hittade på en hel del hyss, vi svor och gjorde saker som inte passade sig i kyrkan, men som tur va tog de inte hårt på det.

Jag börjar på högstadiet
Efter ”Grabbarna Boys” som vi kallade oss började vi i högstadiet och det var just i högstadiet som jag började ta avstånd från kyrkan. Oftast när man börjar i högstadiet bryter man kontakter och skapar nya vilket även hände i mitt fall jag bytte dock ut alla mina tidigare vänner mot nya under en rätt kort tid vilket ställde till det rejält för mig.

Jag börjar bryta upp med kyrkan
Under högstadiet mådde jag inget vidare och jag började mer och mer bli arg på Gud då de redan när man är barn bankar in att det är Gud som har skapat allt och bestämmer över allt. Varför gav Gud mig så många problem för, och varför svarade han inte på mina böner för? Innan trodde jag löst på Gud, jag bad om höga betyg och tog det inte på allt för stort allvar men när jag väl började tänka på det hela kom jag underfund med att jag faktiskt inte trodde på att Gud fanns.

Jag hör ordet ”ateist” för första gången
En dag frågade en person mig om jag trodde på Gud varpå jag sade ”Nej”, han sade då till mig att jag var en ”ateist” vilket jag tidigare aldrig hade hört talas om. Jag läste på en hel del om vad en ateist var och då äntligen förstod jag vad jag egentligen var, jag var en ateist. Några månader senare dök det upp en präst i skolan som skulle värva eleverna till konfirmationen, många ögon lös upp då de förstod att de snart skulle få en hel del presenter som deras föräldrar hade talat om innan, jag satt där och funderade en lång stund om det skulle vara värt det, att bekänna att jag tror på något som jag inte tror på bara för presenter.

Jag valde att inte konfirmera mig och det är jag glad över, det vore inte rätt att konfirmera mig om jag inte tror på budskapet varken för mig eller för kyrkan.

På senare tiden har jag mer och mer fördjupat mig inom religioner för att se vad de har att säga, vilket oftast har förstärkt min egna ”tro”.

Det här inlägget är inte fullständigt men jag anser att det får räcka för den här gången, ni som väl känner mig och diskuterat religion med mig vet att jag älskar ämnet och allt mer än gärna hittar fel i framför allt kristendomen. I framtiden är det möjligt att jag skriver en fortsättning på det här inlägget men jag får helt enkelt återkomma med det.

Jag är förövrigt väl medveten om att ”Ateist” kan skilja från person till person, vissa är helt övertygade om att det inte finns någon Gud och andra är lite mer öppna för förslag men en ateist tror i grund och botten inte på något högre  väsen.

En intressant punkt
När Adam och Eva åt av den förbjudna frukten skulle Gud straffa dem med döden. Adam och Eva blev förvisade från paradiset och Adam levde vidare till att bli över 900 år gammal. Om historien om Adam och Eva är sann ljuger Gud, och om Gud inte ljuger stämmer inte bibeln.

Läs vidare:
Ateism – Wikipedia
Agnosticism – Wikipedia

Ekke

Inlägg Twitter Facebook

Pysslar med allt möjligt och försöker hålla mig flytande.

11 kommentarer till Varför jag är ateist

  1. ”En intressant punkt:
    När Adam och Eva åt av den förbjudna frukten skulle Gud straffa dem med döden. Adam och Eva blev förvisade från paradiset och Adam levde vidare till att bli över 900 år gammal. Om historien om Adam och Eva är sann ljuger Gud, och om Gud inte ljuger stämmer inte bibeln.”

    Det du skriver där stämmer inte. Gud straffade Adam och Eva med döden, han sa/det står inte NÄR. Alltså stämemer Bibeln och Gud ljuger inte, i detta fallet.

  2. ”En intressant punkt
    När Adam och Eva åt av den förbjudna frukten skulle Gud straffa dem med döden. Adam och Eva blev förvisade från paradiset och Adam levde vidare till att bli över 900 år gammal. Om historien om Adam och Eva är sann ljuger Gud, och om Gud inte ljuger stämmer inte bibeln.”

    Man måste skilja på kristendom och kristendom. Såvitt jag vet är Bibeln skriven av människor och inte någonstans i skriften hävdas motsatsen. Jag är Agnostiker, och försöker se lite mer objektivt på religion, vilket jag kan känna att ateister ofta inte gör. Tänk på detta: Teister säger att de tror på gud trots att de vet att de inte kan vara helt säkra. Ateister säger att de vet att gud inte finns men att de kan tänkas ändra sig om någon bevisar motsatsen. Kanske kan man bevisa att Gud finns. Men man kan omöjligt bevisa att gud inte finns, inte någon gång, inte någonstans. Kanske kan man bevisa vad som händer efter döden eller vad vår själ består av. men man kan aldrig bevisa att det inte finns någon gud utanför den största möjliga volymen för vår kunskap. För att återgå till din funna ”bugg” i bibeln, Du har inte tänkt på att syndafallet skulle kunna vara en metafor för något? Såvitt jag vet stämmer det ganska bra att det gick utför för mänskligheten så fort vi började tänka utanför ramarna för våra instinkter (vilket kan symboliseras som att vi åt av kunskapens träd) för att sedan stegvis gå i fördärvet med kärnvapen, rasism och krig. (förvisas ur guds rike)

  3. Andreas Johansson 2010-09-26 @ 15:59

    Varför är du ateist? För Gud inte gav dig höga betyg? Och du skriver själv att du har fördjupat dig i andra religioner, vilket betyder att du letar efter något svar?

    Jag vill absolut inte ifråga sätta dig på något sätt. Men jag tror många människor tar den enkla utvägen i stället för sätta in sig i kristendomen tex.

  4. Detta är en sak till Adam ovanför.

    Ekke har redan skrivit att man kan tänka ändra sig om motsatsen bevisas, jag är 14 år och fattar till och med att gud inte finns, men om du vet att gud finns så kan du ju bevisa det.

    Och Adam en till sak, du har nog tittat lite på Wikipedia och suttit i typ 4 timmar för att få ihop det tillslut.

  5. Alltid trevligt att höra hur folk ”dekonverterade” men jag skulle nog tillägga att din definition av ateism kunde vara färdig efter de första raderna. Missuppfattningarna är vanliga men eftersom att vara ateist är så intetsägande tycker jag inte att man skall göra det till någon ideologi. Jag vet en hel del ateister som vill förbjuda religion (något jag för övrigt motsätter mig) men faktumet att det ät ateister som säger detta bör inte betyda någonting.
    En annan sak är att inte alla ateister är skeptiker. Jag träffar hela tiden på ateister som är konspirationsteoretiker och som tror på något ”högre väsen” trots att detta inte är någon gud.
    Rationalism leder ofta till ateism men ateism behöver absolut inte leda till rationalism

    Allt det bästa
    Gustav

  6. alltså, du…
    Om du tror på ‘slumpen’ måste du vara korkad som många andra. Big bang kan inte skapa känslor som Kärlek, Glädje eller vrede. Så, svara på den du!

  7. Hilda, jag har dock aldrig påstått att jag tror på ”slumpen” och i övrigt skulle inte någon ”Gud” förklara känslor som kärlek, glädje och vrede heller.

    Det är ingen slump att du sitter här just nu och läser det jag skriver på den dator/mobil/läsplatta, det kallas för evolution.

    Du skulle kunna få svara på följande fråga: Varför har vi människor en svanskota för?

  8. tror på gud eller ej . att se ett fotspår på stranden dina tanckar säger att en PERSON har varit här .
    att se en flaska dina säger att en person har skapat detta
    att se månen och andra sacker i himlen dina tanckar måsta säger att någon har skappat detta
    håppas ni kommer förstå vad jag menar eftersom min sveska är inte riktigt

  9. vad mourad skriver är inge nya argument för religion.
    Så säg mig mourad, om gud är så smart o specielt o kan allt o har skapat allt, varför kunde då gud inte förklara något så simplet som hur en blixt kommer till?
    Varför kunde inte gud berätta att jorden snurrade runt solen och inte tvärtom.
    Hur kommer det sig att gud inte pratade något om dinosarier.
    Varför har gud så många mänskliga känslor som kärlek,hat,avundsjuka.
    Dessa tre känslor är långt ifrån något gudomligt, det är mänskligt, vilket gör gud en människa för att gud blev skapad av människor inte tvärtom.

  10. svaren är i koranen för 1400 ar sedan kom manga svar pa fragor som männika har inte kunnat veta om bara i de 20 hundra talet närmaste fran 1950
    1–du kan ta fram chapitre ……..6
    vers …………..125 Mer man kommer up i himlen mindre luft blir den.

    2–du kan ta fram chapitre………10
    vers ………92 Dr moris boukej som var frankrike president Mitérants läkare har bevisat att ferawn dog i havet.

    3–du kan ta fram chpitre………..11
    vers ……….44 Amerikanerna har hittat noha båt i turkeyet på berget kallas elljoudi.

    4–du kan ta fram chpitre………..21
    vers………..30 Big bang.

    5–du kan ta fram chpitre…………21
    ……………………….vers…………104 Nasa har kommit på att hela universum är som ett papper den är splatsen . tunn och så enormt vasst.

    6–du kan ta fram chpitre………….23
    ……………………….vers …………14 Fösta väckorna för en människan är detajerat.

    7–du kan ta fram chpitre………….24
    ………………………..vers………….40 I andra världskriget har kommit på att det finns andra sorts av vågor i havet de har upptäckt med hjälp av ubotar.

    8–du kan ta fram chpitre………….25
    ………………………..vers………….53 Den söta vatten blandas aldrig med den salta vatten i havet de har upptäckt med hjälp av satelit bilder.

    9–du kan ta fram chpitre………….27
    ………………………..vers………….88 Jorden roterar på sin egen axel .

    10–du kan ta fram chapitre……….30
    …………………………vers………….1,2, Romarna fölorade kriget i den lägsta plats i världen i mellan öster i döda havet mot persien . de har upptäckt med satelite att det var
    lägsta plats i hela jorden.är över 300 m under havets nivå

    11–du kan ta fram chapitre ………51
    …………………………vers…………..47 Universem plus större och större.

    12–du kan ta fram chapitre ……..54
    ………………………….vers……………1 Nasa har upptäckt att månen en gang i tiden har varit delade i två delar.

    13–du kan ta fram chapitre ………55
    …………………………..vers…………..33 Här uppmuntras folk till kunskap.

    14–du kan ta fram chapitre ……….56
    ……………………………vers…………..75 Nu vi vet att tjärnonna som vi ser är platsen för tjärna eftersom ljuset från tjärnan kommer till oss på jorden efter några år .

    15–du kan ta fram chapitre ……….78
    ……………………………vers…………..7 Nu vet vätenskapsmän för geologi att vad man se på berget är bara 1/6 av berget 5/6 är under jorden.

    16–du kan ta fram chapitre ……….81
    ……………………………vers…………..15 Svarta hålen som roterar och städa universums skräp från andra himlakrapar och döda tjärnor.

    17–du kan ta fram chapitre ………..86
    ……………………………vers……………3 Nu har Nasa kunnat lusna på den tjärna som ge röst som liknar banckade på en dör med hammare .

    18–du kan ta fram chapitre ………..86
    ……………………………vers……………12 Nu vi vet att jord skorpa är som tennis boll. det finns sprickor och hela jorden är i rörelse.

    19–du kan ta fram chapitre ………..91
    …………………………..vers…………….3 Astronat har sett att när man kommer upp i atmosfären man se inte solen som om man är på jorden, man se solen utan strolning. Dagens ljuset i de 60km över jorden är nyckel till att vi kan se solen som den är .

    Alla dessa kunskap varit för 1400 år sedan

  11. det finns mer bevis om du ville. förklara till mig hur en man har levt i sahara hela sitt liv för 1400 år sedan att kunna ge detajerat saker som vi människor inte visste om.att kunna veta att universun är platt som ett papper de har kommit på 2011med den nya tekniken med teleskop (Habel) .I chapitre 21 vers 104 av koran på svenska om du har en .

Kommentera